MHD reklamě slepota nehrozí, na rozdíl od přesycené TV a onlinu

Kampaně na dopravních prostředcích lidé vnímají vesměs pozitivně

MHD reklamě slepota nehrozí, na rozdíl od přesycené TV a digitálu

Jak si vedou jednotlivé media typy ve vztahu k přesycenosti? Česká marketingová společnost ve spolupráci ppm factum research zveřejnila výsledky svého každoročního výzkumu Češi a reklama, který sleduje postoj veřejnosti k jednotlivým reklamním media typům. I letos patří MHD reklama k těm méně obtěžujícím médiím. Na rozdíl od TV nebo digitální reklamy, jejichž intenzitu Češi hodnotí negativně.

Přesycenost reklamou v TV i na internetu roste

Zejména starší lidé 60+, vysokoškoláci a odpůrci reklamy hodnotí míru televizní reklamy za přespřílišnou. Méně reklamy by, zejména vysokoškoláci, uvítali také na internetu. Na sociálních síti Facebook a Instagram vnímá přesycení reklamou především střední generace v kategorii 30-44 let, mladší generace ji spíše akceptuje. Kanál Youtube obě věkové kategorie považují za reklamě přehlcený.

Výzkum Češi a reklama Přesycení reklamou 2024
Zdroj: Výzkum Češi a reklama 2024, Přesycení reklamou

Naopak pozitivně si stojí reklama v místě prodeje, kdy čtvrtina populace by jí dokonce přivítala více. Z OOH médií si MHD reklama udržuje stále relativně nízkou míru přesycení (25 – 27 %). V porovnání s televizními a digitálními nosiči je to pozitivní výsledek. A to má pro tento media typ jednu nespornou výhodu. Nepodléhá totiž reklamní slepotě, neobtěžuje a nezahlcuje příjemce sdělení. Naopak dlouhodobě vizuálně podporuje a buduje image značky, firmy, a to dokonce významnou měrou také v online prostředí.  

Výzkum Češi a reklama přesycení reklamou vývoj 2024
Zdroj: Výzkum Češi a reklama 2024, Přesycení reklamou vývoj

S reklamou se dobře nakupuje, 40 % přiznává nákup ovlivněný právě reklamou

Reklama má stále výrazný vliv na nákupní chování. Z průzkumu Češi a reklama i v letošním roce vyplývá, že 40 % oslovených ovlivňuje při nákupu právě reklama. Procentu z nich reklama pomáhá při finálním nákupním rozhodování, zejména při nákupu potravin, nápojů, elektroniky a kosmetiky. A jak oslovení vnímají reklamu? Převažují pozitiva i negativa. Někteří ji vnímají jako nedílnou součást moderního života (64 %), jiní přiznávají její význam pro existenci nezávislých médií (63 %) a důležitost pro tuzemskou ekonomiku (62 %), za manipulativní ji považuje (82 %).

Výzkum Češi a reklama nákup na základě reklamy vývoj 2024
Zdroj: Výzkum Češi a reklama 2024, Nákup na základě reklamy vývoj

Ať chceme či ne, reklama byla a stále hraje důležitou roli pro byznys. Reklama má významný vliv na chování spotřebitelů, jen je třeba si definovat hranici únosnosti a míry přijatelné jak pro zadavatele, tak zejména pro zákazníky.

Zdroj: https://www.mediaguru.cz/clanky/2024/02/ctvrtina-populace-by-privitala-vice-reklamy-v-miste-prodeje/